Development, 2014, 56(3), (328-331)
© 2014 Society for International Development 1011-6370/14
www.sidint.net/development/

Thematic Section

The Curse of Sisyphus: Why democracy isn’t
necessarily good for press freedom in Africa

CHARLES ONYANGO- ABSTRACT The advent of plural politics in Africa was also

OBBO

accompanied by burgeoning press freedom. It was assumed that a
free press would underpin the democratic gains and allow for multiple
ideas to flourish. Yet the record seems to suggest that things are
different. The press is increasingly under attack from governments on
the one hand who seek to weaken its capacity to be an effective
message bearer, and on the other, the press itself is also adapting to
and effectively exploiting regional differences in order to maximize its
own profits, perhaps at the expense of national unity.

KEYWORDS media; press freedom; Africa; democracy; political parties

Things are kind of looking up for freedom in Africa

More Africans are today under elected governments than at any other time in recent
history. And at first glance press freedom, where Africa used to score notoriously badly,
seems to be in relatively good health.

The Arab Spring, which overthrew dictatorships in Tunisia, Egypt, and Libya, has
unleashed long pent-up energies among the media there. And there are bright spots
elsewhere on the continent, too. The 2012 Freedom House report on world press
freedom, which was quite gloomy about other parts of the world, offered a surprising
number of positive stories about Africa’s independent media.

A second look, however, reveals a different story. Take Tanzania, for example, one of
the African countries that received a fairly positive rating from Freedom House on its
general freedom record. Tanzania is supposed to be on the march. Every big-time world
leader who comes to Africa, as US President Barack Obama did in July 2013, must drop
in on Dar es Salaam, otherwise the Africa tour would be incomplete. Yet that isn’t the
whole story (as Freedom House noted).

In September 2012, Tanzanian police killed TV journalist Daudi Mwangosi as he
covered opposition protests. In March 2013, journalist Absalom Kibanda was attacked
by unknown assailants, who chopped off one of his fingers, gouged his eye, and broke
most of his teeth.

In October 2013, the International Press Institute expressed growing concern about
press freedom in Tanzania following a government order suspending two newspapers in
the country.

Development (2014) 56(3), 328-331. doi:10.1057/dev.2014.17


http://www.sidint.net/development/
http://dx.doi.org/10.1057/dev.2014.17

The government had recently slapped a 2-week
publication suspension on Mwananchi, the country’s
leading Kiswahili daily. It also prohibited the
Mtanzania from publishing for 90 days, thus taking it
off the streets until through to the end of December
2013.

In July 2012, the Dar es Salaam government also
invoked sedition allegations against the MwanaHalisi
newspaper, ordering its indefinite suspension.

Surely these sorts of things aren’t supposed to be
happening in a flourishing democracy. However,
they are. Why then are they happening?

In the days when Africa was tormented by one-
party and military dictatorships, the dividing lines
were clearer. The bad guys were on one side, and
the good guys on the other. Most people were
against the dictatorships, and one of the key
rallying points was the campaign for a free press.
A free press was seen at that time as part of the
wider democratic bargain.

But the arrival of the so-called ‘second wave’ of
democracy in Africa beginning in the 1990s has
muddied the waters. One reason for the reversal in
media freedoms has to do with the way African parties
cultivate political support and seek votes. Most of them
mobilize along ethnic, religious, and regional lines.

Societies that were once united against military
tyrants are now divided along these partisan lines.
And groups that vote for parties for parochial
reasons tend to rally behind them while they are in
power, even when they crack down on the media.

Consider the paradox of Uganda. From 1986 to
2001, the Ugandan government banned political
party activities in the country. That was a bad deal
for opposition politicians, who had to confront the
hegemony of the ruling National Resistance Move-
ment (NRM) without any organizations of their
own behind them. The regime of President Yoweri
Museveni called this arrangement where opposition
politicians had freedom to make noise and agitate,
but actual parties were banned, the ‘no-party system’.

Yet that ‘no-party’ period was also one of freest
periods for the Ugandan media. Eager to prove that
the ‘no-party democracy’ it practiced then was
actually democracy, the Museveni government
gave the media greater space for independence.
Why? Because it argued that the more important
thing about democracy was the freedom to air

Onyango-Obbo: The Curse of Sisyphus

divergent views, but it was wrong to organize a
‘sectarian’ party to turn those views into practical
politics. Therefore, opposition parties and groups
were free to have newspapers and radios, but they
could not field candidates against the NRM!

To be sure, two publications were banned, and
journalists were sometimes arrested and exiled.
But by and large reporters managed to get their
stories out. If for nothing else but to keep up that
lie, the Uganda government had to allow free
media to flourish.

In 2006, Uganda formally adopted a multi-party
system. Almost immediately, press freedom took a
dive. Now that it could point to opposition parties
that were organizing freely, it no longer needed
independent media as proof that it was democratic,
so it started to stick knives into it.

Not surprisingly, according to a report by the
Kampala-based African Centre for Media Excel-
lence!, since 1986 at least one journalist has been
charged with sedition or a related offence by the
government every year. As a result, between 1986
and 2010 at least 49 journalists were dragged
before courts and charged for various offences
including sedition, criminal libel and publication of
false news. The worst period seems to have been
between 2007 (after a return to multipartyism) and
2010 when 34 journalists were summoned by
police and 25 of them charged.

Perhaps one of the best and most unlikely
examples is South Africa, where the political divide
and allegiances are also partly racial. The leading
media in the country are white-owned. When they
criticize the corruption and failures of the Africa
National Congress, and particularly President
Jacob Zuma, ANC often hits back with accusations
that the critical reporting is rearguard action by
people with an ‘apartheid mentality’.

Many South African black journalists and intel-
lectuals agree with this media criticism of the
Zuma government’s failures, but are reluctant to
side with them openly out of the fear that they’ll be
seen as betraying the anti-apartheid cause.

When the ANC introduced the Protection of
Information Bill in 2010, it became controversial
because it was seen as an attempt to shield
government actions from scrutiny by citizens and

media. However, there was ambivalence among 329



Development 56(3): Thematic Section

black journalists and activists, who saw it a justified
attempt to control ‘racist’ media. That opened a
door for Zuma to play hero when in September
2013 he rejected the bill and sent it back to
Parliament because it failed the constitutional test.

It can be puzzing why the wave of political
reforms of the last 20 years brought to power in
Africa governments that have carried out economic
and social reforms, but remain hostile to free media.

Perhaps the most far-reaching root of this ani-
mosity to independent media has to do with how
political parties and political debate have evolved
in most of the continent over the last 50 years. The
independence parties in Africa were quite ideologi-
cal and issue-based movements that brought
together trade unions, traders, teachers, and farm-
ers. They had to be; there were big issues like how
to redistribute the post-colonial bounty, and assets
like lands and farms that were being vacated by
European settlers.

That now seems very long ago. Many of today’s
parties are either regional, or based on single
issues. This is one reason as to why we have had
the rise of coalitions.

National newspapers and TV are virtually the
only independent media able to speak to the
entire country. Muzzling them leaves the govern-
ment as the sole institution that messages
nationally, and hands regional ruling coalitions
an advantage that they lacked organizationally
to dominate opinion shaping. It is efficient and
low cost.

If rogue democrats and official censors were the
only threat to free-wheeling media freedom in much
of Africa then one could hope that matters will
improve where reformists leaders come to power.

However, there are structural changes in the
entertainment and news markets that the media
has to contend with. For decades, what most
Africans heard on their radios and watched on
their TVs were stories of politicians ranting against
imperialists, or perhaps planting trees at funerals
or attending Sunday mass.

When space started opening up in the late
1980s, the urban elite, designer democrats, celeb-
rities and foreign soap operas dominated the news.
The regular folks still didn’t see themselves on TV

330 or hear their kind on radio.

The first group of people to understand the
demand for ‘local content’ were the Nigerians, who
started rather crude films full of venal polygamists,
evil stepmothers, scary witchdoctors and crooked
pastors. Eventually they became a continental
sensation known today as Nollywood (by some
reckoning the world’s largest producers of film).

This craving for cultural representation and
authenticity has given birth to dozens of local FM
stations, TV, and even newspapers that don’t
broadcast nationally in English, French, or Portu-
guese, the official colonial-era languages of many
African countries.

Thus, from Kenya to Nigeria, the number one
soaps and dramas on TV in most countries are
locally produced. Nearly all the top radio stations
broadcast in local languages. This is understand-
able, and indeed elsewhere in the world the win-
ning content is usually local — until ones looks
deeper. In countries like Kenya, which has one of
Africa’s most mature newspaper markets, for the
last 30 years newspapers have responded to this
with regional editions.

Something is changing for the worse, though.
The dozens of regional FM stations, and extremist
bloggers and social media warriors have worked up
political prejudices against national media that are
viewed as critical of local politicians. Some media
houses that have several radio stations around the
country broadcasting in different vernaculars have
resolved this problem by adopting the ‘correct’
political tone for the area they are broadcasting to.

Newspapers have started to go the same way. In
Kenya'’s last government that lapsed in March 2013
after the general elections, the President was Mwai
Kibaki from Central Kenya, and the Prime Minister
was Raila Odinga from the west. Some newspapers
would bury a story considered unfavourable to
Kibaki in the copies they distributed in the Central
region, but give it bigger play in the western areas.
They would also downplay stories that portrayed
Odinga in bad light in the western edition, but give
them prominence in the editions for Central.

It is good for business, but it is a very slippery
road when a newspaper or radio station takes
different positions on the same issue in a country,
depending on which region it is being read or
listened in. In countries where voters don't have



to worry about re-electing their home-boy or
home-girl, this kind of pressure will not be brought
to bear on the media.

However, it happens in Africa because, even with
the growth of democracy, since government is
patronage-fuelled, the loss of power by a leader from
a region could see that part of the country margin-
alized if the next Big Man is from another region.

Because political office comes with a lot of spoils,
and losing it is punitive, to the extent that in this

Note

1 www.acme-ug.org.

Onyango-Obbo: The Curse of Sisyphus

‘democratic age’ media scrutiny can shape victory
or defeat, African politicians are not about to spare
the rod in dealing with journalists. And they can
depend on many of their supporters to understand,
if not approve, the crackdown.

When it comes to media freedom, Africa is
suffering the fate of Sisyphus, cursed by the gods
push the rock up to the top of the hill, only for it to
roll to the bottom of the hill, and he is forced to
repeat the futile exercise in eternity.

331


http://www.acme-ug.org

	The Curse of Sisyphus: Why democracy isn&#x02019;t necessarily good for press freedom in Africa
	Things are kind of looking up for freedom in Africa
	Note




