
145© The Author(s) 2018
H. M. Mabweazara (ed.), Newsmaking Cultures in Africa,  
https://doi.org/10.1057/978-1-137-54109-3_7

CHAPTER 7

Newsmaking Practices in Uganda: 
A Comparative Framing Analysis of Two 

Leading Newspapers

Brian Semujju

Global newsmaking practices can be explained using five factors as articu-
lated by Preston (2009). These include (1) individual influences, which 
deal with how personal characteristics and the background of an individual 
journalist influence newsmaking decisions; (2) media routines and norms, 
where conventional journalistic work is based on the daily newsroom rou-
tine practices like meeting deadlines, sourcing and others; (3) organisa-
tional influences, with which particular media houses draft mission 
statements and editorial policies to define journalism practice (Doudaki 
and Spyridou 2015); (4) political economic factors, which link the journal-
ist’s work or professional behaviour to the nuances of the economy (like 
advertising) and other powerful political players; and finally, (5) cultural 
and ideological power, the kind of influence that stems from our socio-
cultural setting. The influence that journalists derive from social under-
standings of life can be traced through signs and codes that journalists use 
to interpret news for the audience. The last factor therefore focuses on the 
framing of discourse (Preston 2009) to unearth the underlying ideologies 
informing and shaping newsmaking practices. It is this factor that informs 

B. Semujju (*) 
Makerere University, Kampala, Uganda

http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1057/978-1-137-54109-3_7&domain=pdf
https://doi.org/10.1057/978-1-137-54109-3_7


146 

the methodology of this chapter. Going by this understanding, what is 
evident in the discussion that follows, however, is the overlapping nature 
of Uganda’s newsmaking practices across the above five news shaping fac-
tors. This lack of a clear-cut dichotomy has led to some research from the 
emerging democracies to call for a reinterpretation of the normative ideals 
of journalism to better explain newsroom cultures in particular settings.

In Zimbabwe, for example, although the newsmaking practices may 
pay tribute to some of the above domains, there are ‘unplanned factors’ 
that come in to shape the way that journalists carry out their professional 
duties (Mabweazara 2011). Kenya and Tanzania show some differences 
too. The main concern is around whether or not journalism practice 
should be defined on the basis of nation-building, rendering the practice 
connectivity and its underlying processes geared towards development 
(Ogola 2015). The Ugandan view has not received a lot of scholarly atten-
tion, something that this chapter attempts to redress. The chapter is far 
from calling for a redefinition of journalism practice in Uganda. Instead, it 
seeks to locate the Ugandan practice within an already defined arena, as 
seen in Preston’s newsmaking factors above. With an analysis of the ele-
ments of newsmaking practices in two of Uganda’s leading newspapers, 
the New Vision and the Daily Monitor, the chapter concludes that there is 
no one single factor that can explain newsmaking cultures in Uganda sin-
glehandedly, especially when covering a politically contentious depart-
ment such as the Electoral Commission.

An Overview of Uganda’s Electoral Commission

The Electoral Commission (EC), a government body in Uganda tasked 
with organising elections, is established by the Constitution (Article 60) 
and the Electoral Commission Act (1997) with seven commissioners on a 
seven-year term of office, renewable once (Electoral Commission 2016). 
The chairman of the Commission at the time of conducting this study, Dr 
Badru Kiggundu, was appointed by the president in November 2002 to 
replace Hajji Aziz Kasujja, who had presided over the 2001 election. 
Before the permanent commission, elections in Uganda were organised by 
special interim government committees, while on other occasions, leaders 
assumed power through armed struggle.

Since the permanent commission was created, it has organised four 
presidential elections (2001, 2006, 2011 and 2016), three of which (except 
2011) have resulted in Supreme Court petitions against the EC and the 
president. Two of these petitions (2001 and 2006) were used by the media 

  B. SEMUJJU



  147

to focus the EC towards the 2011 elections. The circumstances behind 
both petitions are similar. For example, in 2006, when Yoweri Museveni 
was declared winner of the presidential election, Kiiza Besigye, the leading 
contender to President Museveni, rejected the results. Besigye filed a peti-
tion in the Supreme Court to nullify Museveni’s presidency. The Supreme 
Court in both cases (2001 and 2006) decided that although there had been 
some irregularities, there was no need to nullify the presidency of Mr 
Museveni (Sserunjogi 2016). The analysis of the coverage of the conflict 
that ensued between concerned parties over the same EC being asked by 
government to organise another election (2011) informs this chapter’s 
attempt to examine how newsmaking cultures here overlap with the Western 
five-tier model discussed above. Two local newspapers in question, the New 
Vision (government owned) and the Daily Monitor (privately owned), took 
on the argument, with each covering the EC along a parallel political line.

Contextualising the New Vision and the 
Daily Monitor

The New Vision has existed since the current government came to power in 
1986. Although at its inception the paper was solely owned by government, 
private individuals were later allowed to buy stakes too. Nevertheless, 
according to the company’s website, ‘the majority shareholder is Government 
of Uganda with a shareholding of 53.3%. The public holds the remaining 
46.7%’ (New Vision 2016). As a majority shareholder, the government can 
influence management at the paper. For example, the Media Sustainability 
Index (2008) reports that the paper’s former Editor-in-Chief, William Pike, 
was fired by the government for what President Museveni called ‘constant 
negative reporting from our own paper’. Moreover, before his death, 
Brigadier Noble Mayombo, who had served as Chief of Military Intelligence, 
was the paper’s chair of the board of directors. The website also notes that 
‘New Vision management set an objective and progressive political line, sup-
portive of the National Resistance Movement (NRM) [the party in power] 
ideals, but critical of failings, as the basis of its editorial philosophy’ (New 
Vision 2016). However, as a basis for framing, every story in the paper came 
to be either about NRM or against any opposing ideology.

The Daily Monitor, on the other hand, emerged in 1992 alongside a 
number of privately owned media outlets in Uganda. Because of the 
paper’s bluntness regarding government policies, it was perceived by the 
government and its sympathisers as an enemy. For example, in 1997, 
President Museveni demanded that the newspaper be punished for writing 

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 



148 

that the Congolese president, Laurent Kabila, had paid Uganda in gold in 
order for Uganda to help keep him in power (Mwenda 1997). President 
Museveni would later maintain that both the reporter and the paper 
should show him where the gold is or face punishment (Bareebe 2011).

Similar threats and arrests have emerged over the years. On 10 October 
2002, the Daily Monitor was threatened again for writing that a Ugandan 
military helicopter had crashed while chasing after rebels of the Lord’s 
Resistance Army, who had defeated government and were amputating and 
dismembering civilians in Northern Uganda. The paper was shut down 
and its offices were occupied by state security agents for one week 
(Balikowa 2006; Tabaire 2007; Rice 2008). At the time of the Daily 
Monitor’s conception, political parties had been banned for nearly seven 
years. Without opposition political parties, the paper found itself playing 
the role of the opposition (Tabaire 2007). The government’s response to 
this was harsh. Between 1993 and 1997, all government offices were 
banned from advertising in the Daily Monitor, a move that cost the paper 
over 70% of its revenue (Balikowa 2006). President Museveni further 
described the Daily Monitor as a paper which writes ‘hopelessly’ and writes 
nothing. He also said that his government had finished fighting all the big 
wars (he assumed power through a guerrilla war) and was left with fight-
ing the Daily Monitor (Bareebe 2011).

This background of both papers is crucial in setting the ground for the 
analysis of the individual and organisational influences behind some of the 
editorial decisions that shape their content. The contextual factors influ-
ence the individual journalists’ convictions and operational procedures 
and can be traced in the news content generated, as the findings in this 
study show. Before discussing these findings however, the framing theory, 
which aids the chapter’s analysis of the New Vision’s and the Daily 
Monitor’s journalism practices, is presented below.

Framing: Theory and Method

Framing happens when the media select attributes of objects according to 
salience, with these attributes then becoming the public’s agenda 
(McCombs and Reynolds 2002; McCombs and Ghanem 2003; Weaver 
2007). Attribute agenda-setting (framing) points out the intention of cov-
ering a story by looking at the sources from which a story derived, and the 
presentation done by the expert journalist. By carefully analysing media 
texts about the EC, the underlying symbols and their subsequent meaning 
are laid bare. Most importantly, the signs and codes that appear in such 

  B. SEMUJJU



  149

content represent a bigger picture of how newsmaking cultures in Uganda 
are inherent in the frames that emanate from sources other than objective 
observations of media personnel. While the journalistic value of objectivity 
is claimed by both papers when covering the EC, the sourcing of news 
(and this points to media routines and norms as a source of frames) is influ-
enced by the ideologies that each paper promotes, among other newsmak-
ing influences. Both papers promote ideologies from their shareholders 
(organisational influences) and from ‘professional socialization’ (Gan et al. 
2005, 442) among journalists.

On the other hand, the definition of framing helps to situate the New 
Vision and the Daily Monitor’s signs and codes under the fifth factor of the 
global newsmaking cultures—cultural and ideological power. To frame is 
‘to select some aspects of a perceived reality and make them more salient 
in a communicating text in such a way as to promote a particular problem 
definition, causal interpretation, moral evaluation, and/or treatment rec-
ommendation for the item described’ (Entman 1993, 391). This, there-
fore, requires journalists to choose socio-cultural attributes that resonate 
in society as the audience’s frames of reference to certain events. The 
selective attribute of framing is suggestive of the role of the media as gate-
keepers (Weaver 2007) and this can be affected by all the five factors that 
influence newsmaking cultures indicated earlier: individual Influence, 
media routines and norms, organisational influences, political economic fac-
tors and cultural and ideological power.

In terms of operationalisation, framing analysis is a method for the 
examination of discourses (Scheufele 1999). Although this definition 
reduces the approach to content analysis, which Barelson (1996) sees as 
dealing with ‘the what’ part of content, framing analysis includes what the 
communicator says, how he says it and who says it. It is about ‘how people 
use [these] interpretive frames strategically to shape others’ meaning-
making processes’ (Coburn 2006, 346). The focus is placed on the way 
different forces frame ‘a contentious issue’ (Creed et al. 2002). As a pro-
cess, framing analysis in media studies is done by gathering information 
from media and sorting it out using empirical methods of quantitative and 
qualitative content analysis (König 2010).

Based on the above arguments, content from these two leading newspapers 
(by circulation), the New Vision and the Daily Monitor, was analysed. The 
selected content was published between 1 March and 15 April 2010, a period 
during which the EC received sustained coverage due to demonstrations held 
against it by the opposition at its offices in the capital. The other reason for 
choosing that period is based on the global news selection behaviour (used in 

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 



150 

Uganda) of treating conflict as having a high news value. The conflict between 
demonstrators and the police therefore fetched a substantial amount of cover-
age compared to days when the situation was calm.

The underlying meaning of various elements of layout or frame-building 
(Burgers et al. 2016) was sought by analysing the length and breadth of 
stories, diction, the nature of space in which items about the Commission 
were placed, headlines, flags, pictures, cartoons, plus other illustrations. 
This was done in order to understand the coverage and the influence of 
that coverage (whether ideological/cultural, organisation, political etc.). 
This chapter creates two data units to manage the elements that come 
from the analysis. All references to the EC as a rigging machine for gov-
ernment are put under a theme referred to as ‘Rigging Machine’ frame 
unit. The other elements that implied that the EC was competent and that 
the opposition was just witch-hunting, are organised under a frame unit 
referred to as ‘witch-hunt’. In addition to the content analysis, two jour-
nalists (one from each newspaper) were interviewed to make sense of the 
findings from the content. The journalists were chosen purposely because 
they specifically cover the EC for their respective papers. So, they were 
selected because of their expertise on the EC and due to the fact that they 
wrote most of the stories about the EC during the period under study. 
Additionally, both journalists agreed to be interviewed on condition of 
guaranteed anonymity, due to the sensitivity of the issue at hand. The next 
section discusses how the two papers framed the Commission and the 
implications of their coverage on newsmaking practices in Uganda.

How the Newspapers Framed the EC: The Salient 
and the Strong Frame

The EC had eighty items (referred to as mentions in framing research 
(Dimitrova and Strömbäck 2005)) divided between the Daily Monitor (fifty-
one) and the New Vision (twenty-nine). In March of the period under study, 
for instance, the New Vision ran thirteen stories, two commentaries, one 
cartoon, one letter to the editor in form of an SMS, and a picture. In the 
Daily Monitor, there were eighteen stories, four commentaries, two letters to 
the editor, four cartoons, three editorials and one picture. In April, there 
were fourteen items in both papers. Compared to the first fifteen days of 
March, there were twenty-two mentions in the Daily Monitor. By April of 
the same period, the paper had decreased its coverage of the EC. On the 
other hand, the New Vision increased its mentions in April to fourteen from  

  B. SEMUJJU



  151

only seven in March. In general, though, the Daily Monitor showed more 
enthusiasm in covering the Commission than the New Vision. Although most 
framing research assumes the influence of the salient frame (Entman 1993; 
Scheufele 2000), which comes after a newspaper repeats the same message 
several times (for example, the Daily Monitor had fifty-one mentions of the 
EC while the New Vision had twenty-nine), Chong and Druckman (2007, 
104) offer an alternative hypothesis by suggesting that in a debate where 
there is a contentious issue, ‘the strongest frame will exert the greatest influ-
ence on individual opinion, regardless of repetition’. This helps to inform the 
fact that although the Daily Monitor built more frames to discredit the EC, 
the paper failed to change public opinion in its favour. The New Vision’s 
frame therefore might have appeared fewer times, but it was stronger and 
convinced people to understand the EC as competent. The issue of the fail-
ure of the salient coverage to win public opinion can be explained further by 
the fact that since both sides could not have had the same amount of resources 
(Pan and Kosicki 2003), the political players promoting the EC as a capable 
entity had more resources than the opposing side.

In addition, the papers employed cartoons to frame the EC. The New 
Vision used two cartoons within the analysis period. The Daily Monitor, 
on the other hand, had five cartoons, with one showing Kiggundu, the 
Commission’s Chairman, sitting in a frying pan while the Uganda Joint 
Christian Council (UJCC) added paraffin into the hot embers. Other lay-
out elements used include: flags, which are placed on the cover page to 
hint on what is inside a newspaper, opinions (commentaries, editorials and 
letters to the editor) and kickers. The table below summarises the layout 
elements used to frame the Electoral Commission (Table 7.1).

Table 7.1  Summary of the separate layout elements used by the New Vision and 
the Daily Monitor to frame the Electoral Commission (1 March–15 April 2010)

Items used New Vision Daily Monitor Total

1. Stories 22 27 49
2. Cartoons 2 5 7
3. Pictures 1 1 2
4. Commentaries 2 4 6
5. Letters 1 3 4
6. Flags 1 3 4
7. Editorials – 4 4
8. Kickers – 4 4
9. Total mentions 29 51 80

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 



152 

Framing Using Language and Layout

The use of layout elements or media packages such as visual images, graph-
ics, catch phrases (Van Gorp 2005), and figurative devices like metaphors 
and hyperbole (Burgers et al. 2016) meant that each newspaper directed 
the relationship between the coverage of the EC and how the audience 
interpreted it to support a certain side (Scheufele 2000; Lecheler et  al. 
2009; Zhou 2008). The Daily Monitor, for example, used metaphors such 
as ‘bloodshed’ and phrases such as: ‘MPs taunt government’; ‘MPs walk 
out of parliament’; ‘Protests to continue; ‘Uganda’s EC very incompe-
tent’ and ‘questionable credibility’ to promote a certain view of the 
EC.  Statements like ‘MPs taunt government’ and ‘Uganda’s EC very 
incompetent’ fit well into Burgers et al.’s (2016) description of hyperbole. 
In the first statement, the paper wanted to imply that all members of par-
liament did not agree with the government over the EC, and yet, the 
government had the biggest number of MPs in the house. Regarding the 
second statement, surely the EC that had organised previous elections 
could not fit the description of being ‘very incompetent’.

The New Vision, on the other hand, rarely mentioned or used the sort of 
metaphors and hyperbole employed by the Daily Monitor. Instead, the New 
Vision counter-framed by emphasising the opposite of the Daily Monitor’s 
coverage. To promote the view that the EC was being ‘witch-hunted’, the 
New Vision used phrases like ‘opposition did not march out; they went to 
consult their party leaders’. The paper tactfully presented the idea of MPs 
walking out of parliament as being to the government’s advantage because 
walking out had been done several times in Uganda’s parliamentary history. 
For example, opposition MPs walked out of the house in 2006 in protest of 
the president’s appointees to the National Citizenship and Immigration 
Board (Nandutu and Mugerwa 2006); they walked out again on 12 June 
2008 after being denied to pass a motion that would ask the Inspector 
General of Police, Kale Kayihura, to resign (Nalugo et al. 2008); and again in 
2009, this time protesting against a government motion, the Supplementary 
Appropriations Bill, which sought to allocate Sh6.5 billion to the President’s 
Office to promote patriotism. Since there was already an existing frame of 
reference about the act of walking out by MPs, the paper presented the act as 
irresponsible, fruitless and as a standard by which to measure the MPs’ indis-
cipline. The reporting of that isolated act of walking out, using historical 
allusions already in the audience’s mind, also known as ‘the event-processing 
schemata’ (Entman 1993; Scheufele 1999), means that what occurred was 

  B. SEMUJJU



  153

individual framing—where audiences use their prior knowledge to make 
sense of an event. The New Vision, in a way, influenced the audience’s ‘learn-
ing, interpretation and evaluation’ (de Vreese 2005, 52) of the EC by allud-
ing to events that the public still remembered or by reminding the public of 
other things that happened in the past.

Such historical allusion not only reminded the audience but also the jour-
nalists, who happen to be from the same society as everyone else of course. 
The newsmaking factor at play here is that of cultural and ideological power. 
The mediated socio-cultural environment is full of debates about MPs walk-
ing out of parliament, Supreme Court judgements and various other events. 
Eventually, these cultural and ideological influences shape the way journalists 
understand life. This alone, however, may not be adequate to explain why 
journalists take sides in the newsrooms. The ideological influences have to be 
supported by media routines and norms, alongside organisational influences, 
to create the nature of content observed in the data. This is why, for example, 
a journalist working for the Daily Monitor emphasised the decision of the 
three judges who stated that the irregularities were enough to annul Mr 
Museveni’s presidency, while a New Vision journalist emphasised the decision 
of the majority judges. As another journalist noted, most cover the EC using 
the information they have, for example the court judgements. To highlight 
the role of media routines and norms, organisational influences and cultural 
and ideological power as key newsmaking factors in Ugandan newsrooms, the 
Daily Monitor journalist underplayed the influence of sources, solely attribut-
ing the frames to journalists. ‘Sources and players are always busy trying to 
get their story to be told. It’s up to the journalist and the entire publication 
to do the balancing’ (Key Informant I 2016).

In terms of prominence, both papers had three front-page stories in 
March but with different angles. While the Daily Monitor flashed ‘Lead 
Donors warn EC over vote rigging’, accompanied by a kicker emphasising 
that donors had asked the polls’ body to win the trust of all players, the 
New Vision did not carry any that day. A front-page story is the most pow-
erful one of the day. Hagerty (2002) contends that it has the most univer-
sal appeal. The New Vision did not run a story on its front-page within that 
period that falls under the opposing ‘rigging-machine’ frame category. 
Instead, it had a second-lead story on the front page of 22 March but 
talked about by-elections in a county called Rukiga and how foreign 
observers were going to observe them. The 29th of March saw the Daily 
Monitor run another single-page story, ‘Kabale polls divide NRM’. Carried 

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 



154 

on page two, the story said that ‘Banyenzaki [an MP from the ruling 
party] had also raised accusations of rigging’.

The above coverage led to a general observation that the EC is con-
strued through two dominant frames. One of them is the Commission as 
a ‘rigging machine’ for the government, and the other frames such allega-
tions as an opposition ‘witch-hunt.’ Such categorisation points to content 
bias, an idea in the framing research tradition where journalists cover news 
by presenting only one side of a conflict (Entman 2007). The conclusion 
made here is that when it comes to a politically contentious issue, like the 
EC, the New Vision and the Daily Monitor publish biased content. 
Additionally, behind such content slanted approaches are two other fram-
ing ideas on which Entman (2007, 2010) reflects. One is the fact that 
content bias is an inherent bias within decision-making where journalists 
are motivated to report for a particular side due to the influence of their 
‘personal attitudes and orientations’ (Zhou 2008, 118). This is attested by 
data from two key informants, who said that coverage is a representation 
of the reporters’ perception of the EC.  It is such perception that is 
informed by journalists’ societal orientation.

The Influence of Journalists and Politicians

The journalists, in their choice of sources and design elements, were using 
long-standing knowledge of the relationship between the papers and the 
government. The organisational influences create a hierarchy of editors or 
gatekeepers who assign story ideas to journalists with specific angles in 
mind. The journalists therefore try to fit within the overall vision and mis-
sion of the paper. The media routines and norms eventually work to fulfil 
the paper’s editorial line. Apart from revealing the influences on news, the 
data indicate the nature of coverage as mostly episodic or generic (Lecheler 
et  al. 2009), emphasising passing events without an assessment of the 
issues behind them.

However, upstream of journalists’ decision-making bias, facilitated by 
media routines and norms, organisational influences and cultural and ideo-
logical power, are the political figures who dedicate resources to slant media 
coverage of an issue to be in their favour (Entman 2010). The first culprits 
here are the owners of both newspapers. As noted earlier, the Ugandan 
government commands the majority shares at the New Vision and so it (the 
government) tries to make sure that journalists cover the EC in a way that 
reflects positively on all the politicians who are sympathetic to the govern-

  B. SEMUJJU



  155

ment. The Daily Monitor’s ownership, on the other hand, is solely private, 
with a history of adversarial coverage towards government. The adversarial 
side was well reflected in the ‘rigging-machine’ angle of the coverage.

The influence of elites, especially rich political players, can be understood 
using political economic factors, an element already identified to have great 
influence on newsmaking practices. Although journalists made choices of 
sources in most cases, there were people who placed themselves as sources 
in order to promote their own agenda. Therefore, the journalists were not 
the only sources of frames, since any political message that appears in the 
media has to have a messenger (Druckman 2001; Lecheler et al. 2009). 
While creating frames, the sources include words to signify facts, and omit 
words to signify non-facts (Tuchman 1978). This implies that the elites 
managed to use media to front their agendas. Consequently, the two per-
spectives that resonate (the EC being good or bad) in the media represent 
the position of elites, some of whom benefit from the EC being good while 
others want it to look bad. Media/journalists fail to recognise the different 
sources of frames independent of themselves and end up being used by 
expert framers such as politicians, the rich and famous and other influential 
people (Entman 1993). ‘They (politicians) take things personally and will 
follow every story with keen interest. If it is a story that would destroy their 
careers, they would do whatever it takes to kill it’ (Key Informant II 2016). 
Several of these sources represented institutions that have the political, mili-
tary and financial power to dictate terms to the media.

The two dominating influences discussed, elites and journalists, have 
been hinted at by Gan et al. (2005, 442) as representing ‘professional 
socialization and journalistic ideology’ and by McQuail (2006, 511) as 
evidencing the constructive variant process (held beliefs). The actions of 
the two newspapers analysed in this chapter inform of the newsmaking 
practices in Ugandan media, especially when covering political news sto-
ries. Lack of independence from the journalists themselves and the pres-
ence of elites determine the direction of political news stories. Framing 
the EC in a certain way made the public see it just how it was presented 
by the media (Entman 1993). When the media change the position of 
attributes and place a different one at the top of the agenda, the public 
understanding of an issue (for instance the EC) also shifts to match the 
new emphasis of the media (Weaver 2007; Scheufele and Tewksbury 
2007; Lecheler et  al. 2009). The negative frames about the EC that  
the Daily Monitor put at the top of its agenda and the positive ones 
posited by New Vision presented a tendentious view of the EC to the 

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 



156 

public. This put both newspapers’ objectivity at risk. Both lost their 
fourth estate position by framing as in or out information that could 
have created an informed citizenry. The papers thus had no basis on 
which to claim that they were objective, balanced and fair.

The in-depth interviews have further revealed the reasons why the cover-
age was biased. One reporter commented that ‘What you see in terms of 
reporting in the Daily Monitor and the New Vision will, in most cases, be a 
reflection of what reporters and editors perceive the EC to be’ (Key 
Informant II 2016). The reporter admitted that journalists and media work-
ers can be the sources of frames, while another noted that ‘newspapers 
would cover the EC in a certain perspective for fear of being closed by gov-
ernment powers’ (Key Informant I 2016). The New Vision journalist added 
that editorial  independence is not so much there because there is always 
political influence over negative stories and demands that positive stories get 
more space. In general, the major sources of frames were the elites or the 
politicians who use their direct influence, and the journalists who cover the 
EC based on their prior beliefs. The source of such beliefs, as the Daily 
Monitor reporter stresses, is that ‘the institution (EC) has been mired in so 
much controversy that in recent years, a good number of journalists are 
likely to approach it with bias’ (Key Informant I 2016).

In the end, Museveni won the election by 68%, while his lead contender 
had 26% (Ross 2011). The predictions of the framing theory that the reso-
nating frame will manage to change public opinion matches with the out-
come of the Supreme Court, which ruled that the EC had violated several 
laws—citing this as something that dented the process of free and fair elec-
tions. It is not very clear, however, if it had any impact on the public’s choice 
of candidate. The public connection can only be made loosely here because 
the two newspapers sampled are elitist and so are not accessed by 87% of 
Ugandans, who are semi-illiterate and survive on subsistence farming in rural 
areas (Uganda Bureau of Statistics 2015). The framing theory would predict 
that the resonating frame managed to change the opinions of those who 
accessed the information about the EC. This can be connected to the 26% of 
votes gained by the leading contender and the fact that most of these votes 
came from urban areas where people have access to both newspapers. It is 
also possible that people understood the two newspapers as being a supporter 
of the incumbent government (the New Vision) and a supporter of the oppo-
sition (the Daily Monitor) due to their well-known histories on controversial 
issues. On the other hand, the possibility that the strong frame does not 
necessarily need to be the salient one (with most mentions) (Chong and 
Druckman 2007) is a reason to conclude that the New Vision, with more 

  B. SEMUJJU



  157

resources than the Daily Monitor, managed to convince the public that the 
EC was being witch-hunted, leading to fresh victory by the incumbent 
president.

Conclusion

This chapter has noted that there are well-established factors pertaining to 
newsmaking practices in the global North. The factors include individual 
influence, media routines and norms, organisational influences, political 
economic factors and cultural and ideological power. However, research 
from the global South seeks alternative theories to explain newsroom 
practices that are unique to the developing nations. This chapter has con-
tinued from that tradition by undertaking a framing analysis of how two 
leading newspapers in Uganda, the New Vision and the Daily Monitor, 
covered the Electoral Commission.

The findings suggest that Uganda’s newsmaking practices can indeed 
be convincingly explained by the above factors. This was observed in the 
frames that both papers used to cover the EC. The chapter has shown that 
the greatest influence comes from beliefs already held (a result of both 
individual Influence and cultural and ideological power), which McQuail 
(2006, 511) calls the constructive variant process. The Daily Monitor’s 
fifty one mentions of the EC, all falling in one frame unit, is evidence of 
persistence, compared to twenty nine in the New Vision. Although this 
salient or resonating frame would have an impact on public opinion 
(Entman 2004), the New Vision’s mentions were stronger, with more 
powerful political and economic players behind that publication.

Most importantly, however, the chapter has suggested that framing 
analysis is a good approach for understanding newsroom practices and 
their impact on both the practice of journalism and the audience, as it 
helped the chapter to show how newsrooms in Uganda make choices and 
how the journalists generally cover political and contentious issues.

References

Article 60, Section 1 of the 1995 Constitution of Uganda. n.d.
Balikowa, David O. 2006. Behind the Monitor’s October 10th Shutdown. Kampala: 

Fountain publishers.
Bareebe, Solomon. 2011. The Rise and Rise of The Monitor. Available at http://

ebooks.tutajua.com/chapter.php?tutcom_ebooks_chapter_id=4&ebooks_
book_id=1. Accessed 10 Mar 2012.

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 

http://ebooks.tutajua.com/chapter.php?tutcom_ebooks_chapter_id=4&ebooks_book_id=1
http://ebooks.tutajua.com/chapter.php?tutcom_ebooks_chapter_id=4&ebooks_book_id=1
http://ebooks.tutajua.com/chapter.php?tutcom_ebooks_chapter_id=4&ebooks_book_id=1


158 

Barelson, Bernard. 1996. Content Analysis in Communication Research. In Media 
Studies: A Reader, ed. Paul Marris and Sue Thornham, 405–415. Edinburgh: 
Edinburgh University Press.

Burgers, Christian, Elly A. Konijn, and Gerard J. Steen. 2016. Figurative Framing: 
Shaping Public Discourse Through Metaphor, Hyperbole, and Irony. 
Communication Theory 26 (4): 410–430.

Chong, Dennis, and James N.  Druckman. 2007. A Theory of Framing and 
Opinion Formation in Competitive Elite Environments. Journal of 
Communication 57 (1): 99–118.

Coburn, Cynthia E. 2006. Framing the Problem of Reading Instruction: Using 
Frame Analysis to Uncover the Microprocesses of Policy Implementation. 
American Educational Research Journal 43 (3): 343–349.

Creed, Douglas W.E., Jeffrey A.  Langstraat, and Maureeen A.  Scully. 2002. A 
Picture of the Frame: Frame Analysis as Technique and as Politics. Organizational 
Research Methods 5 (34): 34–55.

de Vreese, Claes H. 2005. News Framing: Theory and Typology. Information 
Design Journal + Document Design 13 (1): 51–62.

Dimitrova, Daniela V., and Jesper Strömbäck. 2005. Mission Accomplished? 
Framing of the Iraq War in the Elite Newspapers in Sweden and the United 
States. Gazette 67 (5): 399–417.

Doudaki, Vaia, and Lia-Paschalia Spyridou. 2015. News Content Online: Patterns 
and Norms Under Convergence Dynamics. Journalism 16 (2): 257–277.

Druckman, James N. 2001. On the Limits of Framing Effects: Who Can Frame? 
Journal of Politics 63 (4): 1041–1066.

Electoral Commission. 2016. A Brief History of Elections in Uganda. http://
www.ec.or.ug/?q=content/history-ec. Accessed 8 Feb 2016.

Entman, Robert. 1993. Framing: Towards Clarification of a Fractured Paradigm. 
Journal of Communication 43 (4): 51–58.

———. 2004. Framing: Towards Clarification of a Fractured Paradigm. In 
McQuail’s Reader in Mass Communication Theory, ed. Denis McQuail, 
390–397. London: Sage publication.

Entman, Robert M. 2007. Framing Bias: Media in the Distribution of Power. 
Journal of Communication 57 (2007): 163–173.

———. 2010. Media Framing Biases and Political Power: Explaining Slant in 
News of Campaign 2008. Journalism 11 (4): 389–408.

Gan, Faith, Joo Leng Teo, and Benjamin H. Detenber. 2005. Framing a Battle for 
the White House: A Comparison of Two National Newspapers’ Coverage of 
the 2000 United States Presidential Election. The International Journal for 
Communication Studies 67 (5): 441–467.

Hagerty, Bill. 2002. Hold—on to—The Front Page. British Journalism Review. 
http://bjr.sagepub.com/cgi/content/abstract/13/2/31. Accessed 8 Dec 
2010.

  B. SEMUJJU

http://www.ec.or.ug/?q=content/history-ec
http://www.ec.or.ug/?q=content/history-ec
http://bjr.sagepub.com/cgi/content/abstract/13/2/31


  159

Key Informant I. 2016. Interview with Brian Semujju, Personal interview, Kampala, 
March 19, 2016.

Key Informant II. 2016. Interview with Brian Semujju, Personal interview, Kampala, 
March 27, 2016.

König, Thomas. 2010. Frame Analysis: Theoretical Preliminaries. http://www.
ccsr.ac.uk/methods/publications/frameanalysis/. Accessed 10 Oct 2010.

Lecheler, Sophie, Claes de Vreese, and Rune Slothuus. 2009. Issue Importance as 
a Moderator of Framing Effects. Communication Research 36 (400): 400–425.

Mabweazara, Hayes M. 2011. Newsmaking Practices and Professionalism in the 
Zimbabwean Press. Journalism Practice 5 (1): 100–117.

McCombs, Maxwell, and Salma I. Ghanem. 2003. The Convergence of Agenda 
Setting and Framing. In Framing Public Life: Perspectives on Media and Our 
Understanding of the Social World, ed. Oscar H. Gandy Jr, Stephen D. Reese, and 
August E. Grant, 67–81. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

McCombs, Maxwell, and Amy Reynolds. 2002. News Influence on Our Pictures 
of the World. In Media Effects: Advances in Theories and Research, ed. Jennings 
Bryant, Dolf Zillmann, and Mary B.  Oliver, 1–18. New  York: Longman 
Publishers.

McQuail, Denis. 2006. McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage 
Publication.

Media Sustainability Index. 2008. Development of Sustainable Independent Media 
in Africa. Washington: Kirby Lithographic Company.

Mwenda, Andrew. 1997.  Kabila Paid Uganda in Gold.  Sunday Monitor, 
September 21

Nalugo, Mercy, Muhumuza, Rodney, Mugerwa, Yasiin, and Kasasira, Risdel. 
2008. Ugandan MPs Walk Out of Parliament in Protest Over Police Brutality.
The Monitor, June 13.

Nandutu, Agness, and Mugerwa, Yasiin. 2006. Opposition MPs Walk Out of 
Session. The Monitor, November 10.

New Vision. 2016. Company Profile. http://www.visiongroup.co.ug/. Accessed 
16 Feb 2016.

Ogola, George. 2015. African Journalism: A Journey of Failures and Triumphs. 
African Journalism Studies 36 (1): 93–102.

Pan, Zhongdang, and Gerald M. Kosicki. 2003. Framing as a Strategic Action in 
Publication Deliberation. In Framing Public Life: Perspectives on Media and 
Our Understanding of the Social World, ed. Stephen D. Reese, Oscar H. Gandy 
Jr, and August E. Grant, 35–66. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates 
Publishers.

Preston, Paschal. 2009. Making the News: Journalism and News Cultures in Europe. 
London: Routledge.

Rice, Andrew. 2008. When Uganda Arrests its Most Prominent Journalist. http://
andrewmwendasblog.blogspot.com/2008_11_01_archive.html. Accessed 10 
April 2011.

  NEWSMAKING PRACTICES IN UGANDA: A COMPARATIVE FRAMING… 

http://www.ccsr.ac.uk/methods/publications/frameanalysis/
http://www.ccsr.ac.uk/methods/publications/frameanalysis/
http://www.visiongroup.co.ug/
http://andrewmwendasblog.blogspot.com/2008_11_01_archive.html
http://andrewmwendasblog.blogspot.com/2008_11_01_archive.html


160 

Ross, Will. 2011. Uganda Election: Yoweri Museveni Wins Fresh Term. BBC 
online. http://m.bbc.co.uk/news/world-africa-12516562. Accessed 13 June 
2013.

Scheufele, Dietram A. 1999. Framing as a Theory of Media Effects. Journal of 
Communication 49 (1): 103–122.

———. 2000. Agenda-Setting, Priming, and Framing Revisited: Another Look at 
Cognitive Effects of Political Communication. Mass Communication & Society 
3: 297–316.

Scheufele, Dietram A., and David Tewksbury. 2007. Framing, Agenda Setting, 
and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. Journal of 
Communication 57 (1): 9–20.

Tabaire, Bernard. 2007. The Press and Political Repression in Uganda: Back to the 
Future? Journal of East African Studies 1 (2): 193–211.

Tuchman, Gaye. 1978. Making News. New York: Free Press.
Uganda Bureau of Statistics. 2015. Statistical Abstract. Kampala: UBOS.
Van Gorp, Baldwin. 2005. Where Is the Frame? Victims and Intruders in the 

Belgian Press Coverage of the Asylum Issue. European Journal of Communication 
20 (484): 485–507.

Weaver, David. 2007. Thoughts on Agenda Setting and Framing. Journal of 
Communication 57 (1): 142–147.

Zhou, Xiang. 2008. Cultural Dimensions and Framing the Internet in China: A 
Cross-Cultural Study of Newspapers’ Coverage in Hong Kong, Singapore, the 
US and the UK. International Communication Gazette 70 (117): 116–136.

  B. SEMUJJU

http://m.bbc.co.uk/news/world-africa-12516562

	Chapter 7: Newsmaking Practices in Uganda: A Comparative Framing Analysis of Two Leading Newspapers
	An Overview of Uganda’s Electoral Commission
	Contextualising the New Vision and the Daily Monitor
	Framing: Theory and Method
	How the Newspapers Framed the EC: The Salient and the Strong Frame
	Framing Using Language and Layout
	The Influence of Journalists and Politicians
	Conclusion
	References




