
342

MASS MEDIA AS AGENCIES OF
SOCIALIZATION IN UGANDA

JACOB MATOVU
Appalachian State University

Could the mass media be agencies of national unity and develop-
ment in Uganda, the current violent upheavals notwithstanding?
This article, adapted from a historical study, shows that Uganda’s
mass media systems could not effectively play that role, given their
structures. Socialization, the process by which people learn to be
members of the human race and members of the culture in which

they are bom, forms the theoretical framework of the study. At
issue, therefore, is the extent to which the mass media could be

agencies of socializing Ugandans to a common culture whose
central elements would be national unity and development.

Ugandans have had control of the modem systems of mass media
since 1962, when Uganda became independent of Great Britain.
But those systems are yet to be reorganized in ways that could make
them more responsive and appealing to a broader spectrum of
Ugandans. What follows is an assessment of the systems’ success
or failure as agencies of socialization in Uganda in the context of
their historical establishment and development.

THE PRINT MEDIA IN UGANDA

Isoba (1980) stated that religious missionaries played an impor-
tant role in developing the press in Uganda. In 1897, the Church
Missionary Society (CMS) started a mimeographed English-

AUTHOR’S NOTE: An earlier version of this article was presented at the
International Communication Association Conference, Chicago, IL, in May 1986.

JOURNAL OF BLACK STUDIES, Vol 20 No 3, March 1990 342-361
&copy; 1990 Sage Publications, Inc.

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


343

language quarterly, which later became a printed periodical; this
was the forerunner of Uganda’s print media. This periodical was a
medium of information for missionaries in Uganda and those who
had gone home on furlough. In 1907, the CMS missionaries started
a publication in Lugand, one of Uganda’s indigenous languages,
which was intended as a means of disseminating Anglican Church-
related information to the local people. The Roman Catholic
Church missionaries, known as the White Fathers, also started a
Luganda-language daily newspaper in 1911.

The first commercial newspaper in Uganda was an English-
language daily founded by a former superintendent of the CMS’s
industrial missionary work. In the 1920s, African-owned and oper-
ated newspapers were started. Each survived for a short while and

ceased publication, mainly for lack of trained personnel, capital,
and satisfactory circulation. The government and various religious
bodies also published newspapers and periodicals in several Ugan-
dan languages; most of these could, at best, be described as &dquo;off-
and-on&dquo; irregular ventures.

The need for a public information service was realized by the
colonial administration in Uganda when the Department of Infor-
mation was established in 1952. The work of the Department was
greatly enhanced by the introduction of a radio broadcasting station
in 1954. The Department’s responsibilities included the collection
of information and its dissemination through the local press. The
Department also dispatched news bulletins and feature materials on
Uganda to the overseas press.

According to the Committee of Enquiry into the Organization,
Policy and Operation of the Government’s Information Services:

The functions of the Government information services should be to

help interpret and explain the policy and actions of the Government
to the people of Uganda; to assist the Government to keep closely
in touch with the reactions (which may include misapprehension)
of the public to its policies; to help in the creation of a well-informed
public opinion and to encourage and assist the people of Uganda to
take an increasing interest in the responsibility for the economic,
cultural and political development of their country [Uganda Protec-
torate, 1958:3].

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


344

To fulfill these functions, the Department of Information was
divided into several sections, one of which was publications. This
section produced a number of newspapers and booklets in English
and in some Ugandan, vernacular languages. The government
wanted to make its voice heard across the country. Ways of ensuring
that the government’s voice was heard - and clearly, too - included
the colonial government’s restrictions on the rising nationalist
leaders’ access to the government’s mass communication systems.
Some of the nationalists started their own publications through

which they called out for independence. The African press was
closely watched by the colonial government. Many of the African
newspapers’ editors and publishers were as often in jail as out of it,
whether for &dquo;seditious&dquo; publications or political activity (Ainslie,
1967). On the whole, according to Isoba (1980), the Uganda press
development was hindered by lack of trained personnel, under-
capitalization, inadequate premises, inefficient and outmoded ma-
chinery, and lack of distribution channels. There was furthermore,
very little foreign investment in Uganda’s newspaper industry.

Between 1897 and 1967, 29 newspapers and periodicals were
published in Uganda. The government newspapers and the several
publications owned and operated by religious missionaries concen-
trated on local and national news. By 1967, the two largest news-
paper were the Uganda Argus, a daily with a circulation of about
20,000, founded in 1955, and The People, a weekly with a circula-
tion of about 15,000, founded in 1964. Both of these papers were
in English and provided some international news coverage supplied
by international news agencies such as Reuters, UPI, AP, AFP,
TASS, and others (Herrick et al., 1969).
A government report (Uganda, 1962) gave two lists of newspa-

pers being published in Uganda by 1962. The papers on the first list
were privately owned and are shown in Table 1. The report goes on
to say that there were no striking developments among the African-
owned independent newspapers during 1961. Furthermore, there
was no possibility of much progress in the African press unless it
received injections of local capital from African businessmen and
organizations. The badly needed capital would enable the African
newspapers to be adequately equipped, efficiently staffed, and

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


345

TABLE 1

Newspapers Published in Uganda by 1962

properly managed. Obugagga bwa Uganda, which had been pub-
lished for some time, and the Uganda Post ran into financial
difficulties and ceased publication in 1961.

The Department of Information published five vernacular news-
papers to fill the gap left by the inadequate distribution of the com-
mercial newspapers. The papers on the second list are shown in
Table 2. These papers were owned and published by the govern-
ment. Given an approximate population of seven million people in
Uganda by 1961, the two commercial newspapers with the largest
claimed circulation, one in English (The Uganda Argus) and the
other in Luganda (Taifa Empya) reached only about 0.2% of the
population. The government newspaper with the largest circula-
tion, a Luganda-language one (Mawulire), reached 0.5% of the
population.

Other newspapers and periodicals circulating in Uganda came
from Kenya, Tanzania, Zambia, Nigeria, Great Britain, the United
States, and France. These publications catered to the educated elite
market as did the English-language newspapers published in
Uganda. Even the vernacular newspapers catered mainly to a
minority of the population -the literate 30% of Ugandans. Further-
more, most of the papers were published in the city of Kampala and

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


346

TABLE 2

The Uganda Government Vernacular Publications by 1961

a few were published in some of the larger urban areas of Uganda.
The people who could have ready access to those papers were the
urban dwellers.

Early in 1971, Idi Amin banned all foreign-originating newspa-
pers and periodicals from being distributed in Uganda. He claimed
that all those publications belonged to &dquo;confusing agents,&dquo; a catch-
all category in which Amin placed all people whose views were
contrary to his perceptions and beliefs. The then Uganda Argus
became Amin’s Voice of Uganda.

By 1976, according to the Uganda Commission for UNESCO
report (1976a), the Ministry of Information and Broadcasting was
publishing four regional newspapers. These were Apupeta, pub-
lished in Ateso for the eastern region; Omukulembeze, published in
Luganda for the midland region; Dwon Lwak, published in Luo for
the northern region, and Omwebembezi, published in Runyoro/
Rutoro for the western region. The objectives of the papers were to
provide agricultural and rural development information in local
languages and in clear, simple presentations suitable for rural
readership.

The papers, however, were not very successful. They were
printed and published in Kampala and could hardly reflect life in
the rural areas which they were supposed to serve. There were
distribution problems, too, so much so that the papers often reached
the readers several weeks after the date of publication. In 1976, the
government proposed a new integrated basic education program
which would include the upgrading of the government local lan-
guage newspapers through, among other things, staff training.
Further improvements would include the establishment of editorial

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


347

offices and simple printing facilities in rural areas (UNESCO,
1976a).

THE ELECTRONIC MEDIA IN UGANDA

Discussing the development of broadcasting in the former Brit-
ish West African possessions of Sierra Leone, Ghana (the Gold
Coast), Nigeria, and the Gambia, Graettinger (1977) said that when
radio was introduced in the colonies, it was solely for the colonial
officials’ own listening and an important over-the-air bond with the
home country. Later, however, the British acknowledged the Afri-
can communication patterns when they realized that radio was, in
the words of Matheson (1935: 387), an &dquo;extension of the oldest
form of human communication, that which is carried by word of
mouth.&dquo;

According to an interim report of a committee appointed by
Great Britain’s Secretary of State on Broadcasting, the develop-
ment of colonial broadcasting and its justification was envisaged

not only as an instrument of entertainment for Europeans and others
of similar education and means who can for the most part listen in
[sic] to Daventry and other stations on short wave receiving sets,
but also as an instrument of advanced administration. An instrument

only, and perhaps not even primarily, for entertainment, but rather
for the enlightenment and education of the more backward sections
of the population, and for their instruction in public health and
agriculture, etc. [Uganda Protectorate, 1939: 10].

Using the above citation as an introduction to its recommendation,
a commission established to investigate broadcasting possibilities
in Uganda went on to say that fully developed broadcasting service
in the protectorate would bring a great number of Africans into
direct touch with government than any other medium. It would be

especially valuable in dealing with those subjects which affected
the welfare of Africans, such as the combating of human, animal,
and plant diseases, and the improvement of housing and the water
supply (Uganda Protectorate, 1939).

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


348

Broadcasting was visualized as eventually becoming sufficiently
developed to be used as an instrument of advanced administration.
In that sense, it would provide a ready and efficient means of
advising and instructing people in a manner which would otherwise
only be possible by the provision of greatly increased staff, the cost
of which would be prohibitive. Broadcasting would, therefore,
serve three basic functions: propaganda-straightforward talks
explaining the government’s motives; education, where &dquo;one in-
structor could teach fifty or more schools&dquo;; and entertainment,
including the transmission of African culture to new generations
and the provision of a variety of recreational activities (Uganda
Protectorate, 1939). The only way of reaching the mass of the
African population, the report held, was through broadcasting.

RADIO BROADCASTING IN UGANDA

In 1954, the British colonial administration established the

Uganda Broadcasting Service (UBS). Through this nascent system,
short programs in English and in four of Uganda’s vernacular
languages were broadcast in the late afternoon and evening. On
Saturday and Sunday, the broadcasting time was extended to in-
clude programs in three additional Ugandan languages as well as
programs in Hindustani, an Indian language, for the sake of a fairly
large Asian community in Uganda.

The program fare in almost all of the languages was mainly
news, educational information, and entertainment-music and
drama. Without an accepted and indigenous lingua franca, English
became the most ubiquitous of all languages used by UBS. Indeed,
radio was used by the government as an information channel for
the primary benefit of the British personnel in Uganda, the Asians,
and the small but growing group of Uganda elites. More than half
of the broadcasting time was allocated to programs in English
which took the 6 p.m. to 10 p.m. time slot. The Ugandan languages
programs were broadcast in the afternoon.

In 1958, the Report of the Committee of Enquiry into the Orga-
nization, Policy and Operation of the Government’s Information

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


349

Services (in Uganda) reinforced the importance of radio broadcast-
ing. The report said:

It is the experience of governments in all parts of the Common-
wealth that broadcasting can become a powerful force in everyday
life, helping to solve important social and economic problems in the
development of territory.... The cost must be looked at in terms of
the contribution broadcasting can make to the education of people,
the prevention of the spread of disease, improvement in the methods
of agriculture and better living standards. It can draw the ear away
from hostile propaganda from abroad; it can, perhaps above all,
cultivate a spirit of unity and evoke an awareness of political issues.
In addition it can bring fresh experience and enjoyment to large
numbers of people and provide a means of contact with remote
districts where the written word is seldom available [Uganda Pro-
tectorate, 1958: 21].

The report was, however, somewhat critical of the early broadcast-
ing efforts in Uganda. It cited the lack of a more comprehensive
news service as well as the low standard of translation and presen-
tation over the microphone. Other criticisms were the lack of
sufficient programs reflecting the life, interests, and culture of
Africans outside the towns; insufficient attention to the needs of
women listeners; and lack of diversity of views on current political
affairs.

The report also noted that local talent in many fields was not
being fully encouraged and developed. Also, little was being done
to establish broadcasting as a patron of the arts. On the whole, the
report summed up, the significance of many of the important
elements in Ugandan life and society was not being adequately
brought out in the programs.

On the future of broadcasting in Uganda, the report recom-
mended a set of aims which were:

1. To provide a service in both English and vernacular languages
which can be heard clearly in all parts of the Protectorate;

2. To transmit a balanced programme of information, education and
entertainment in English and vernacular languages paying due
attention to local interests and customs;

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


350

3. To develop the use of English as a unifying factor and a stimulus
to progress;

4. To encourage local talent and make full use of local music and

drama;
5. To assist education by introducing special broadcasts for secondary

schools and teachers in training [Uganda Protectorate, 1958: 22].

Although there was no doubt that the ideal broadcasting system was
an independent corporation similar to the British Broadcasting
Corporation (BBC), the late 1950s were not the appropriate time
for such a development. This conclusion was based on the fact that
the program services in Uganda were not yet sufficiently estab-
lished and that the necessary staff were yet to be recruited and
trained in broadcasting techniques. The system was to be gradually
developed with regular reviews and consultations with the BBC.

The Uganda Broadcasting Service was established as a separate
government department responsible for all broadcasting in the
country. It was placed under a Minister of Information and Broad-
casting whose portfolio enabled him to take an overall view of the
country’s affairs, problems, and government policy as a whole and
to provide appropriate broadcast information support (Uganda,
1958). The service was renamed Radio Uganda, owned, operated,
and controlled by the government after Uganda attained political
independence from Great Britain in 1962.

The first postindependence government report covering the pe-
riod of 1962/1963 observed that

Radio Uganda, the Government vernacular newspapers, and the
new medium of Television continued to explain and publicize
Government policies to keep the masses well informed of local and
international events. Radio Uganda which broadcast in 14 lan-
guages had an audience of about two million people. Radio and
television services apart from carrying news bulletins, talks, discus-
sions, and features put out a lot of educational and entertainment
programmes [Uganda Government, 1964: 5].

On July 1, 1962, Radio Uganda added a second broadcasting
channel giving rise to an increase in program output including

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


351

programs in six more Ugandan languages. Thus, by December
1962, Radio Uganda was broadcasting in 13 languages and the
weekly total number of hours broadcast had risen from about 19
hours in June to 112 in December 1962.

With broadcasts in so many languages, new problems arose. For
example, if a program was on the air in one language, what were
the listeners in other 12 languages supposed to do? To overcome
this kind of problem resulting from the glut of languages, broad-
casting was reorganized into four regional programs, each with a
capacity to initiate its own programs. These were:

1. The National Programme, intended for the more enlightened audi-
ence, putting out programmes of a regular general interest and
nation-wide appeal broadcast in English, the national language;

2. The Midland Regional Programme, to serve the Luganda-speaking
areas of Buganda and the Eastern Region, excepting Teso District;

3. The Northern Regional Programme, to serve the whole of the
Northern Region and includes Teso;

4. The Western Regional Programme, to serve the Kingsdom of
Ankole, Bunyoro and Toro and the District of Kigezi [Uganda,
Government 1964].

All of the programs were transmitted simultaneously from
Kampala, the capital city of Uganda, on two shortwave channels to
booster stations located in each region. The Red Channel broadcast
the national and northern regional programs, while the Blue Chan-
nel broadcast portions of the national program as well as the whole
of the midland and western regional programs. Occasional pro-
grams in Hindustani, an Indian language, were broadcast over both
channels.

By 1968, the broadcast time per week had reached 170 hours
(Ladefoger et al.,1972). Of these, 50 hours were devoted to English
programs, a language used by only 0.2% of the population; 34 hours
were devoted to Luganda programs, a language used by about
16.3% of the population of Uganda. The remaining 86 hours were
parceled out among the more than 14 other major languages of
Uganda.

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


352

Herrick et al. (1969) reported that Ugandan-languages programs
on Radio Uganda covered a variety of topics including health care,
sanitation, agriculture, and livestock management. They were de-
veloped by Radio Uganda personnel and were sponsored by the
respective government ministries. The rest of the time was filled by
entertainment programs of music and drama. In collaboration with
the Ministry of Education, Radio Uganda operated the school
broadcasting system, which, in 1966, was used by more than 1,000
schools mainly for teaching English.

Estimates based on the records of imports, local manufacturing
output, and the government’s effort to encourage the availability of
inexpensive transistor radios indicated that in mid-1968, there were
about 500,000 radio sets in operation in the country. Most of these
were privately owned (Herrick et al., 1969).
A UNESCO (1976a) Uganda Committee Report noted that, to

the Uganda government, broadcasting and other government in-
formation services were powerful weapons in the economic and
social development of the country. The broadcasting system was a
catalyst in the implementation of the development projects speci-
fied in the country’s five-year national development plans. A con-
siderable amount of capital investment was, therefore, set aside for
expanding and improving the broadcasting and information ser-
vices. The improvements included technical facilities for internal
radio broadcasting services, and an external broadcasting service
was introduced.

As an alternative to the shortwave system, a mediumwave
service was introduced to enhance the fidelity of radio signals
received. The change was necessary because, according to the
UNESCO (1976a) Uganda Committee Report, &dquo;medium wave

radio broadcasting gives considerable [sic] reliable radio signals on
simple and inexpensive radio receivers throughout the broadcast-
ing period, thus bringing the service within the purchasing power
of low income earners, the majority of whom are in rural areas&dquo;
(p. 65). Four high-power, mediumwave transmitters were erected
in the eastern, northern, and Buganda regions. Almost all of the
programs, however, still originated from Kampala, rather than from
the regional stations where the transmitters were located.

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


353

TELEVISION SERVICES IN UGANDA

The Uganda Television Service was established in October 1963
with the basic objective of expediting national development. By
1968, five years later, more than half of the telecast time of 29 hours

per week was devoted to news and educational programs. An

average of nine hours per week was sponsored by the Uganda
Television Educational Service. The aim of these programs was to

familiarize students-to whom English was a second language-
with the technical and scientific terminology and usage in the
English language.

Other programs, produced in conjunction with the Ministry of
Culture and Community Development, emphasized civic and social
education. They were primarily aimed at audiences gathered in
community centers where the government had installed television
sets. In 1967, approximately 7,500 television sets were in operation
in Uganda, over half of which were owned by Europeans and
Asians. The entertainment programs were imported mainly from
the United States (Herrick et al., 1969).

With regard to television systems in Africa, Ainslie (1967: 183)
said:

Africans are faced with the difficulty that foreign documentary
material is felt to be unsuitable, and local facilities are simply not
available for features on any ambitious scale.... It is not surprising
then that most stations find themselves stuck with &dquo;entertainment&dquo;
after all. Some try to lay down a policy that will exclude what they
regard as the most corrupting aspects of commercial material.
Uganda boasts that it has never screened a crime file or a western.

According to Ainslie (1967), Uganda’s output of indigenous pro-
grams is one of the biggest in Africa, amounting to some 60% of
all programs telecast, with much of it on videotape. Apart from
&dquo;Night Club&dquo; (a teenage &dquo;pop&dquo; show), and football (soccer)
matches, Uganda made its own documentary programs about great
Ugandans. The other locally produced programs in Uganda in-
cluded &dquo;Weekend Report&dquo; on general and political news, &dquo;Women’s
Page,&dquo; and &dquo;1965,&dquo; a report on social advances in Uganda in the
fields of agriculture, industry, and schools during 1965.

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


354

The impact of television, according to the UNESCO (1976a)
report, was not felt among the people until 1971. &dquo;The Government
of the Second Republic of Uganda,&dquo; the report continued, &dquo;was

quick in recognizing the very important role television can play in
the development of the country. The Government, therefore, in-
vested substantial sums of money in the improvement, extension
and re-vitalization of the television services in the country.&dquo;

In addition to going from black-and-white to color telecasting,
improvements included the installation and construction of new
production facilities and transmission stations. Looking at a map of
Uganda, which shows the spread of television reception, one might
conclude that the whole country is adequately covered. A detailed
analysis of such a map would reveal, nevertheless, that television
currently reaches only scattered enclaves of urban centers through-
out the country.

Theoretically, approximately 90% of the population of Uganda
could receive television services. However, the lack of rural elec-
trification eliminates virtually all of this 90% from receiving the
television signals. Even in the urban centers, television sets are
mainly in the community development centers and educational
institutions rather than in the homes of individual families. The

relatively few privately owned sets are in the hands of a very small
minority of richer individuals in those urban areas.

DISCUSSION

None of the three modem systems of mass media, as currently
structured, is an effective agency of socialization in Uganda. For
example, television programs sweeping across the country over
large and small rural communities are perhaps perceived only by
the spirits of departed ancestors. Until there is general rural electri-
fication, and until the people’s socioeconomic status significantly
improves through higher income, television in Uganda is likely to
remain strictly an urban phenomenon. Thus importance as a vehicle
for stirring the evolution of a common culture in Uganda is minimal

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


355

TABLE 3

Uganda Educational Institutions and Enrollments

in the foreseeable future. The television media system, therefore,
remains an unlikely agency of national socialization in Uganda.

The print media system is likewise crippled in many ways as a
vehicle for impelling the process of evolving the desired common
culture. Print media demand a particular skill - literacy - which is
in very short supply in Uganda, especially in the rural areas where
the vast majority of the population is concentrated. Uganda does
not as yet have a free universal elementary and high school educa-
tional system. Parents have to pay school fees for their children
from the elementary grades through high school. This eliminates a
large segment of the population who cannot afford the school fees.

Furthermore, Uganda’s educational system is pyramidal with a
very wide base of elementary schools. It narrows rapidly to a
scattering of high schools and even fewer institutions for higher
education, there being only one university at the time of writing this
article. Table 3 shows a list of the government educational institu-
tions, while Table 4 shows a list of the nongovernment educational
institutions existing in Uganda by 1980 (Uganda Ministry of Edu-
cation, 1980: 5).

This means that a large number of students drop out of the system
at each successive level. Some drop out for economic reasons.
Those who do so within the first four years of schooling are unlikely
to have developed sustainable literacy skills (UNESCO, 1976b).
Many drop out after completing seven years of elementary school
if they do not pass the comprehensive examinations at the end of

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


356

TABLE 4

Nongovernment Education Institutions

seventh grade. Even those who do pass the examinations are not
guaranteed places in secondary schools because the competition for
the few openings available in higher levels of learning is very stiff.
Usually, only the top 20% of the grade seven &dquo;graduates&dquo; go on to
secondary schools.

The grade seven &dquo;graduates&dquo; are, basically, freshly minted liter-
ates. Those who drop out of school after the seventh grade face the
risk of losing their literacy skill in a short time unless their new skill
is continuously nourished with reading materials. The risk is all the
greater for those who continue residing in the rural areas - and most
of them do-where reading materials are hardly available. In such
cases, the literacy skill could be practically starved to death.
On the whole, the adult literacy rate is estimated to be about 40%

of the population (Uganda Ministry of Education, 1980). What is
not clear is the language in which the literacy measure/estimate was
made, given the multiplicity of languages in the country. The
literacy rates vary with each language and this variability precludes
any possibility of a national newspaper which could command a
significant readership level. English, the de facto national language
cutting across Uganda’s ethnic societies among the educated elite,
is used by less than 1 % of the population, There is, therefore, little
potential for any one newspaper to gain a substantial nationwide
market in Uganda. Without the potential for a mass market, there
is little incentive for large-scale investment in the industry. As a
result, the print media system in Uganda is undercapitalized and
underdeveloped.

Also hindering print media development in Uganda is the lack
of an effective distribution system. Printing facilities are dependent

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


357

on electricity and are thus located in urban areas. The cost, effort,
and time needed to transport these newspapers deep into the rural
hinterland is so great as to severely restrict its economic feasibility.
In any case, unless it was heavily subsidized, a newspaper would
become so expensive that it could very well be nonaffordable by
the average person, since most Ugandans are subsistance farmers
eking meager, hand-to-mouth livings from the land. This leaves
little surplus money for disbursement on such luxuries as newspa-
per buying.

According to Nelson (1968), Uganda has built an elitist press
and the government must take a lot of blame for this. Government
news, for example, is entirely minister-oriented and so are the
reports that get published in newspapers. The government informa-
tion services have failed to mobilize support for development
projects, and they have failed to inspire people to work hard. Indeed,
the government information services have not succeeded in getting
through to the people except at very superficial levels. Instead of
reporting about ordinary people in their labors, noting their suc-
cesses and problems, the information services concentrate on re-
porting about government ministers, their trips, and their formal
meetings.

Complicating an already difficult situation is the fact that the
print media system, as indeed each of the other mass media systems
in Uganda, has always been under close scrutiny by a very suspi-
cious and, perhaps, insecure government. During the late 1950s, the
colonial administration in Uganda said, &dquo;Official information ser-
vices are an integral part of administration. They are not substitutes
for policy but assist in its implementation by explaining it to the
people&dquo; (Uganda Protectorate, 1958: 2).

In 1969, a spokesman for the government of independent
Uganda told members of a press club in Kampala that their role was
threefold:

Firstly, never lose sight of and never prostitute the nature of the
service which the press is there to perform. Secondly, educate your
readers to understand the nature of the revolution, and lastly, con-
centrate on objective reporting of facts [Akena-Adoko, c. 1969: 6].

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


358

The government reserved the right to interpret what was, or was
not, objective reporting of facts. Any journalist whose views dif-
fered from the government’s interpretation committed a criminal
offense.

The British colonial administration in Uganda and all of the
governments of independent Uganda, to date, expected the opera-
tors of the mass media systems to toe the government line, directly
or indirectly. Often, media personnel were imprisoned or deported
for criticizing the government or questioning its methods and style.
In the days of Idi Amin’s regime, several journalists fled the
country, others found alternative employment, some were found
dead, and many simply disappeared.

During Obote’s second attempt to lead Uganda from 1980 to
1985, the mass media were closely watched. In 1983, Ojulu noted:

The Uganda Government has recently come down with a very heavy
hand on privately owned publications.... The Vice-President and
Minister of Defense, Paulo Muwanga summoned an impromptu
press conference and ... warned that he would make the publica-
tion of some papers &dquo;not just difficult but impossible.&dquo; The next day,
three vernacular papers folded.

With all the limitations and problems facing it, the print media
system would not be a likely vehicle for national socialization in
Uganda in the foreseeable future. Like television, newspapers are
essentially an elitist urban phenomena. Just as lack of rural electri-
fication constrains television, so does the lack of literacy capabili-
ties in the rural areas constrain the print media. These obstacles,
therefore, leave radio broadcasting as potentially, as least for some
years, the most feasible medium of communication to reach the

majority of the rural population in Uganda. This, however, does not
mean that the medium has been sufficiently developed to allow for
its immediate and widespread exploitation. Mills and Kangwana
(1983), in a report on a UNESCO community radio pilot project
for Kenya, said:

The UNESCO project was designed to take account of a situation
in which sound broadcasting faces many problems. In terms of

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


359

coverage and utilization, the medium is more important than tele-
vision in African countries, but even so the continent has only about
3 percent of the world’s transmitters, and on average only about
7 percent of the population has access to broadcasts from these
transmitters, which are generally located in or near to town and
cities. Very few transmitters cater specifically for the rural areas
where most of the population lives and where the need for the
benefits of communication infrastructure is greatest [p. 31].

They cited at least two reasons why programs originating from the
towns and cities beamed to the people in rural areas have often
failed to achieve their objectives. First, the distances of some rural
areas from the national transmitters are such that only weak and at
times unintelligible signals are received. Second, there is the lack
of a nationwide common language for effective communication
with the rural population. Even the few local language programs
broadcast are produced by city dwellers who are not fully ac-
quainted with the way of life in the rural areas and its needs.

Radio, nevertheless, has the potential of being a vehicle for the
evolution of a common culture in Uganda. It could be made
available to a greater proportion of Ugandans than any other system
of mass communication. Transistorized radios are considerably
cheaper than televisions and they operate from inexpensive batter-
ies. As a one-time purchase, they represent a long-term investment
compared to the purchase of newspapers. Unlike newspapers, radio
is not constrained by lack of literacy or distribution facilities and
services.

Since 1954, when radio broadcasting was established in Uganda,
the system has been expanded considerably. By the end of the Amin
regime in 1979, radio blanketed the entire nation. No estimates of
the size of the audience by 1979 were available to the present author,
but it can reasonably be concluded that the audience must have
grown beyond the 1969 figure of two million listenership.

Technologically, there is a base for effectively reaching the
majority of Ugandans in their various languages. There is also an
implicit recognition of radio’s potential as a unifying factor, for
example, through the schools’ broadcasting program seeking to
make a uniform input into the schools’ curricula throughout the

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


360

country. The question is: How can radio’s capacity to appeal to and
involve a greater segment of Uganda’s rural population be ade-
quately utilized?

The clue to answering the above question might very well lie in
some of the indigenous, or traditional, systems of social and mass
communication. These systems are integral to the country’s social
structure from which they derive their efficacy and to which they
contribute vitality and, perhaps, survival. Radio broadcasting has
to become as fully integrated into the social structures as the
indigenous systems are. The search for ways of achieving radio’s
full integration into the adaptation to Uganda’s social structure is
the concern of the present author’s continuing study and research.

REFERENCES

AINSLIE, R. (1967) The Press in Africa. New York: Walker.
AKENA-ADOKO, C. (1969) "The press and the revolution," in A. Sekalala (ed.), The Press.

Kampala, Uganda: Milton Obote Foundation.
GRAETTINGER, D. I. (1977) "The development of broadcasting in the former British West

African possessions of Sierra Leone, Ghana (the Gold Coast), Nigeria, and the Gambia."
Ph.D. dissertation, Northwestern University, Evanston, IL.

HERRICK, A. B. et al. (1969) Area Handbook for Uganda. Washington, DC: American Univ.
Press.

ISOBA, J. C. G. (1980) "The rise and fall of Uganda’s newspaper industry, 1900-1976."
Journalism Q. (Summer):224-233.

LADEFOGER, P., R. GALICK, and C. CRIPER (1972) Language in Uganda. London:
Oxford Univ. Press.

MATHESON, H. (1935) "Broadcasting in Africa." J. of the Royal African Society (Octo-
ber):387-390.

MILLS, J. and J. KANGWANA (1983) "Community radio for Kenya." UNESCO Courier
(March).

NELSON, D. (1968) "Newspaper in Uganda." Transition 35.
OJULU, E. (1983) "Muwanga curbs the press." New African (September).
Uganda Government. (1964) Uganda, 1962-1963. Entebbe, Uganda: The Government

Printer.

Uganda Ministry of Education. (1980) "Reconstruction and rehabilitation of formal educa-
tion in Uganda." (unpublished).

Uganda Protectorate. (1939) Broadcasting Investigations. Entebbe, Uganda: The Govern-
ment Printer.

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/


361

Uganda Protectorate. (1958) Report of the Committee of Enquiry into the Organization,
Policy and Operation of the Government’s Information Services. Entebbe, Uganda: The
Government Printer.

Uganda Report for the Year 1961. (1962) London: Her Majesty’s Stationery Office.
UNESCO. (1976a) "Education, science, culture and communication development."

Kampala, Uganda: National Commission for UNESCO.
UNESCO. (1976b) The Experimental World Literacy Programme: A Critical Assessment.

Paris: UNESCO Press/UNDP.

Jacob Matovu (B.A., University of East Africa at Makerere; M.A, Wheaton College;
Ph.D., University of Iowa) is Assistant Professor in the Department of Communica-
tion Arts at Appalachian State University, Boone, North Carolina. A native of
Uganda, he has attended a book publishing management course at the Oxford
Polytechnic in England, and taught at Pennsylvania State University during the
summer of 1989 under the schools Distinguished Scholar in Residence Program.

 at Harvard Libraries on April 21, 2015jbs.sagepub.comDownloaded from 

http://jbs.sagepub.com/

